Creamy pompoencurry

Creamy pompoencurry | FODMAP

Een curry maken is lastig zonder een bezoekje aan de toko of het schap met Aziatische producten in de supermarkt, want hoe maak je een lekkere curry zonder goede currypasta als basis? Ik heb het uitgevonden!

Vanwege mijn FODMAP-dieet mag ik (tijdelijk) geen uit of knoflook eten en laat dat nou zo’n beetje de basisingrediënten zijn van iedere currypasta. Ik moest dus op zoek naar een alternatief en die FODMAP-creativiteit leidde mij tot deze creamy home-made pompoencurry. In plaats van currypasta gebruik ik een basis van pompoen met kokosmelk en Aziatische kruiden (garam massala, gember, citroengras). Supermakkelijk en zo lekker; ook als ik klaar ben met het FODMAP’pen blijf ik deze curry eten!

Wat heb je nodig?

Voor twee personen:

400 gram pompoen (tip: ingevroren pompoenblokjes zijn een erg makkelijke optie)
ongeveer 400 ml kokosmelk (light)
1 el garam massala (blikje van Jonnie Boer)
kruiden naar keuze (zoals cayennepeper, citroengras of gember)
kipfilet voor twee personen
1,5 rode, gele en/of oranje paprika
1 rode peper
1/2 limoen

optioneel:
verse koriander
naanbrood (niet FODMAP-proof helaas)

Hoe maak je het?

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Kook de pompoen in de kokosmelk tot de pompoen zacht is. Maak er dan een romige saus van door de pompoen te blenden. Voeg hier je kruiden aan toe en laat nog eventjes staan.

Terwijl je pompoen met kokosmelk op het vuur staat, snijd je de kip en paprika in blokjes en de rode peper in ringetjes. Bak dit alles aan, totdat de kip gaar is. Wil je er naanbrood bij serveren? Dan is dit het moment om je broodjes in de oven te schuiven.

Voeg de pompoencurrysaus toe aan de kip, paprika en rode peper. Laat de smaken even intrekken.

Schep de rijst en de pompoencurry op de borden. Serveer met koriander (kan ook zonder natuurlijk voor de mensen die tot #teamzeepkoriander horen), 1/4 limoentje en eventueel met naan. Het limoentje knijp je voor het eten uit over je curry, heerlijk!

Bon appetit!

Variatietip

Serveer de pompoencurry niet met rijst, maar in taco’s! Dat klinkt een beetje raar misschien, maar is superlekker. En taco’s zijn gemaakt van mais, dus dit is ook weer heerlijk FODMAP-proof!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *