Crunchy zoete aardappelpatat

Crunchy zoete aardappelpatat

Friet, patat, hoe je het ook noemt, ik ben fan! Hoewel erg lekker met een flinke klodder mayo en goed vet gebakken, kan het ook gewoon gezond. En ook dat is heel erg lekker! Ik ben inmiddels zo fan van deze healthy patatjes dat ik ze vrijwel iedere week eet.

Ik maak mijn patatjes meestal van zoete aardappel, maar voel je vrij te experimenteren en maak ze bijvoorbeeld eens van iets als pastinaak. Allebei heel anders van smaak! Het is een beetje experimenteren met de kruiden, zo vind ik verse rozemarijn heel lekker voor zoete aardappelpatat, maar ook een mix van paprikakruiden, cayennepeper en knoflookpoeder is heerlijk.

Het lastigste is alleen niet om de patatjes op smaak te maken, maar om zoete aardappelpatat goed crunchy te krijgen. Ik geef je gelijk mee: het gaat je niet lukken om zonder frituur de patatjes even knapperig te maken als je geliefde patat. Maar met mijn tips kom je een heel eind!

Wat heb je nodig?

zoete aardappel
olie (bv. kokos- of olijfolie)
kruiden naar keuze (bv. zeezout, rozemarijn, tijm, paprika, cayenne, knoflook)
1 tot 2 el maizena

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 250 °C. Het is van essentieel belang dat je de patatjes op hoge temperatuur bakt.

Schil de zoete aardappel bij voorkeur niet. Dat scheelt je niet alleen veel werk, maar helpt ook weer om je patatjes stevig te houden. Probeer de patatjes ook even dik te snijden. Dan hebben ze allemaal een gelijke garingstijd en voorkom je dat een deel van de zoete aardappelpatat niet gaar is of juist al is verbrand.

Doe de patatjes in een kom – of nog makkelijker: in een zakje! – en voeg olie, zeezout, kruiden en maizena toe. Hussel alles goed door elkaar! De maizena zijn de belangrijkste truc voor een goede crunch.

Vet een metalen bakplaat ook in met wat olie. Bekleed de bakplaat niet met bakpapier, zo helpt de hitte van de metalen plaat ook nog eens om de zoete aardappelpatat goed te garen. Spreid de patatjes vervolgens goed uit op de bakplaat. Zorg dat ze elkaar niet raken.

Bak vervolgens de friet in de oven. Hussel de patat halverwege nog eens goed.

Bak ze totdat ze perfect crunchy zijn, zo ongeveer 20 tot 30 minuten nodig. Maak je pastinaakpatat? Dan is je garingstijd ietsje langer. Ga dan uit van ongeveer 45 minuten.

Serveertip

De patatjes zijn heerlijk met zelfgemaakte en uiteraard ook gezonde appelmoes. Ook dat is heel simpel te maken!

Zet een pan met een bodempje water op het vuur, schil je appels en laat deze koken. De appels worden vanzelf een moes, maar als je dit te lang duurt of je de moes nog niet glad genoeg vindt, pureer je de moes nog even met een staafmixer. Voeg een flinke dosis kaneel toe en klaar is je appelmoes!

En wil je er echt een feestmenu van maken? Maak dan ook deze healthy kipnuggets.

Crunchy zoete aardappelpatat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *