Vijf keer: creatief met bloemkool

Is bloemkool niet je go to groente? Zonde! Ik ben ook geen grootgebruiker van bloemkool, maar dat begin ik steeds meer te worden. Bloemkool is laag in calorieĂ«n – ongeveer 25 kcal per 100 gr – en door de neutrale smaak kan je bloemkool makkelijk met andere groente en smaken combineren. Het is daardoor een ideale manier om stiekem wat groente aan je maaltijd toe te voegen, bijvoorbeeld in je pizzabodem. Pizzabodem? Yes!

Dit zijn vijf van mijn favoriete recepten waarmee ik jou ook op het bloemkoolpad probeer te krijgen.

Pizza alla Norma van bloemkool

1. Bloemkoolpizza

Het kost even wat werk, maar dan heb je ook wat: een pizzabodem van bloemkool! Door de bloemkoolroosjes fijn te malen, in de oven te bakken en uit te wringen met een theedoek, krijg je een soort bloemkoolmeel. Dit meng je met een eitje en wat havermoutmeel, waardoor je je ‘deeg’ voor de pizzabodem krijgt. Bak de bodem tot deze een beetje bruin verkleurd en ga vervolgens aan de slag met je topping. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze bloemkoolpizza alla norma?

2. Curry met bloemkool

Een veganistische curry boordevol groenten die ook nog eens snel en makkelijk op tafel staat, what is not to like! Naast de bloemkool zit in deze curry zoete aardappel, kikkererwten en pompoen, dus met je dagelijkse portie groente zit je hiermee wel goed. De sojasaus, chilipeper, koriander, citroengras en kokosmelk geven de curry een heerlijk oosterse smaak. Kortom: ik ben dol op dit recept. Het is gelukkig voor vier personen, dus ik houd gelijk drie porties over voor de dagen dat ik minder tijd heb om te koken!

kleurige bloemkoolrijst

3. Bloemkoolrijst

Over een flinke dosis groente gesproken: maak rijst van je bloemkool, zoals in deze recepten! Maak hiervoor de bloemkool schoon en snijd deze in kleine roosjes. Maak hiervan de bloemkoolrijst. Dit kan makkelijk in een keukenmachine. Als je deze net als ik niet hebt, kun je de bloemkoolroosjes ook met een keukenmes fijn hakken of de roosjes in kleine hoeveelheden in de blender fijnmalen.

4. Pompoenbloemkoolpurree

Dit recept is volledig plantaardig en is gemaakt van bloemkool, pompoen en kastanjechampignons. Je hebt slechts vier ingrediënten nodig (ook nog wat pompoenpitten) en het recept is supermakkelijk te maken. Easy does it!

bloemkoolpompoenpuree

5. Bloemkoolnasi

Voor deze nasi gebruik ik – naast heel veel groente, daar is nasi ideaal voor – ook weer bloemkool als nasirijst!  #veggiesforthewin Serveer de bloemkoolnasi eventueel met kipsatĂ©, een gebakken eitje en/of satĂ©saus. Maar laat het eitje en de kipsatĂ© weg en deze nasi is zeker ook een winner voor de plantaardige eter!

Follow my blog with Bloglovin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *