Bewust genieten: mindful eten

Ben jij zo iemand die achter je laptop, voor je tv of met je telefoon in je hand eet? En dan eigenlijk niet doorheeft wat er precies naar binnen wordt geschoven? Of altijd druk aan het kletsen en socializen tijdens het eten? Maar daardoor geen aandacht meer heeft voor al dat lekkers op het bord? Dan is mindful eten misschien wel wat voor jou!

Mindful eten, klinkt dat zweverig? Misschien, of misschien niet. Waar het simpelweg op neerkomt, is dat als jij eet, je ook echt met je eten bezig bent. Dat je volop geniet, dat je voelt of je genoeg hebt gehad en dat je je bewust bent van het lekkers dat je in je mond stopt. Dat is niet alleen een truc om te voorkomen dat je na het sloven in de keuken in drie happen je bord naar binnen werkt, maar ook om gezonder te eten én zelfs af te vallen. Hoe dan? Omdat je jezelf simpelweg minder vol propt en je meer bewust bent van wat je eet. Maar ook omdat je je normaal gesproken misschien al aan het overeten bent, nog voor jouw maag de kans krijgt om een seintje te geven dat je genoeg hebt gehad. Take your time!

Je kauwt goed, je proeft alle smaken en voelt alle texturen in je mond.

Als je mindful eet, ben je compleet gefocust op je eten. Je doet verder niets anders. Je kauwt goed, je proeft alle smaken en voelt alle texturen in je mond. Dat is heel lastig voor iets wat je vaak op je automatische piloot doet. Maar zoals met alle oude gewoontes, is ook die af te leren. En een nieuwe aan te leren.

Hoe? Ik geef tips!

FODMAP | 10.000 stappen per dag! Wat is jouw stappendoel?

1. Leg je telefoon weg

De eerste tip is een inkoppertje. Als je alleen maar bezig bent met je maaltijd, moet je natuurlijk al het andere wegdoen. Telefoon weg, tv uit, laptop dicht. Alleen jij en dat heerlijke bord!

2. Instapretty maaltijd

Maak je bord mooi op, en kies voor eten in mooie kleuren, ofwel: maak je maaltijd #instapretty. Niet om er mee te pronken op instagram – mag natuurlijk wel, maar leg daarna vooral je telefoon weer weg – maar om daarmee gelijk aan te geven dat je maaltijd aandacht verdient. Eten doe je bovendien ook deels met je ogen, dus met een mooi opgemaakt bordje zal je eerder geneigd zijn ook aan het eetproces zelf wat meer aandacht te besteden.

3. Eet langzaam

Neem kleinere happen en kauw goed. Het voelt misschien wat geforceerd in het begin, maar het went vanzelf. Als je er moeite mee hebt, zijn er allerlei manieren om je zelf te dwingen langzamer en bewuster te eten.

4. Eet met een handicap

Anders, dus bijvoorbeeld met een vork waar je normaal je hele maaltijd op een paar grote lepels weet te schuiven. Rijst eten met een vork gaat nou eenmaal een stuk langzamer dan met een lepel. Next level? Ga voor eetstokjes! Een andere manier om anders te eten, is om eens van hand te wisselen. Ik eet eigenlijk altijd met rechts, maar als ik van hand wissel, gaat dat opeens een stuk lastiger en kan ik veel minder varen op mijn automatische piloot. Mijn focus verschuift dan dus vanzelf meer naar het eten!

5. Kies voor lastiger eten

Ben jij zo iemand die na één snelle hap van zijn cracker al met 10 verschillende stukken in zijn handen zit? Dan ga jij mindful eten oefenen met crackers! Neem langzaam, voorzichtig en bewust een hap, zodat je cracker deze keer heel blijft. Knapperig eten is sowieso al een ideale manier om je eettempo te vertragen, omdat je simpelweg meer moet kauwen. Win-win! Een andere optie voor moeilijk eten, is eten dat je tijdens het eten nog klaar moet maken, zoals verse springrolls. Na iedere springroll week jij weer een nieuw rijstvel en vul je dat met lekkers. Dat is erg leuk, maar maakt ook dat je veel bewuster met je eten bezig bent én meer geniet.

En, geniet je al meer? Wil je mindfulness verder doorvoeren in je eetrituelen? Ga een stapje verder en breid je oefeningen uit naar mindful koken! Zie het niet als een noodzakelijk kwaad dat je zo snel mogelijk moet hebben gedaan, maar gebruik het als een momentje van ontspanning en om even je gedachten te laten stromen. Geniet en ben ontspannen in het moment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *