Crumbles, de basics

Wie is de week ook met zo'n koningsontbijt begonnen? šŸ˜„šŸŽ‚ #ontbijtenmettaart #oppoicecream

A post shared by Maartje šŸ’‹ (@healthymaartje) on

Crumbles, ofwel: kleine kruimeltaarten. Heel simpel te maken en heerlijk als dessert, tussendoortje of ontbijt. Yes, ik ben groot fan van deze healthy minitaart!

Ik plaatste op deze blog al recepten voor varianten met aardbeien, rabarber en appel met peer, maar je kan met dit gerecht eindeloos variĆ«ren.Ā Na een spoedcursus bananenbrood, oven-baked oatsĀ en cheesecakeĀ dus hoog tijd voor een lesje crumbles maken!

Wat heb je nodig?

  • fruit (aardbeien, appel, rozijnen, peer, rabarber, rode vruchten, blauwe bessen)
  • kruiden of andere smaakmakersĀ (kaneel, speculaaskruiden, kokosrasp, fijngehakte nootjes, vanille)
  • havermout
  • meel naar keuze (havermout, havermeel, speltmeel, amandelmeel, boekweitmeel)
  • ei (optioneel)
  • 1 eetlepel kokosolie
  • honing of agavesiroop
  • ovenschaaltjes en (kokos)olie om in te vetten

Klinkt deze ingrediĆ«ntenlijstĀ wel heel algemeen? Zoveel keus is er dus! Onder de noemer ‘kies je eigen smaakvariaties’ geef ik je wat tips.

En bedenk je dat je ook kan combineren, zoals een mix van amandel- en havermeel of de combi appel met peer. Het eitje kan je toevoegen – dan is de crumble ietsje compacter – maar ook prima weglaten. Dan zijn je crumbles ook vegan! En eet je glutenvrij? Gebruik dan amandelmeel, boekweitmeel of glutenvrij meel.

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 Ā°C.

Snijd het fruit in kleine stukjes, als dat nodig is. Hak eventueel je nootjes fijn. Meng dit in een kom en voeg eventueel wat smaakmakers toe. Deze kan je ook aan je kruimellaag toevoegen. It’s up to you!

Nu ga je de kruimellaag maken! Als je de kruiden en smaakmakers niet aan je fruit hebt toegevoegd, gebruik je die nu. Je begint met gesmolten kokosolie (meestal is een eetlepel voldoende) en daar voeg je de andere ingrediĆ«nten aan toe. De verhoudingen zijn helemaal up to you. Mix net zo lang droge (meel en eventueel smaakmakers) en natte ingrediĆ«nten (kokosolie, eventueel een eitje,Ā honing of agavesiroop) tot je jouw ideale kruimel krijgt. Havermoutvlokken voegen ook weer een lekkere crunch toe aan de kruimellaag.

Vind je het lastig zelf je balans te vinden? Gebruik dan de kruimellagen van de varianten met aardbeien, rabarber en appel met peer als voorbeeld!

Roer eventueel een paar eetlepels van de crumble door je fruitmengsel. Je kan ook alles voor de kruimellaag bewaren. Vet de ovenschaaltjes in en vul deze met de fruitmix.Ā Strooi hierover je kruimeldeeg.

Bak de crumbles ongeveer 20 minuten in de oven.

Crumbles: aardbeiencrumble met kokosslagroom

Aardbeiencrumble met kokosslagroom

Kies je eigen smaakvariaties!

De mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos, maar ik geef je een paar van mijn favoriete combi’s van meel, fruit en smaakmakers.

  • Appeltaart: amandel- en havermeel, appel en peer, kaneel en rozijnen.
  • Blueberrypie: amandelmeel, fijngehakte nootjes, bosbessen en vanille.
  • Zomerse aardbeien-kokostaart: aardbeien, amandel-, spelt- en kokosmeel en havermout, kokosrasp.
  • Rabarbercrumble: rabarber, agavesiroop, fijngehakte nootjes en havermout met havermeel.

Serveertip

Wil je echt uitpakken? Serveer de crumble dan met een – al dan niet healthy – bolletje vanille-ijs en slagroom! De allerlekkerste slagroom maak je natuurlijk zelf, bijvoorbeeld met dit recept voor kokosslagroom. Zo lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *