Oven-baked oats, the basics

Goooood morning! 🌞

A post shared by Maartje 💋 (@healthymaartje) on

Je bent een echte foodie met een eetpatroon volgens het boekje, dus jij begint iedere dag vol enthousiasme met je havermoutpap. Maar met de weken begint het enthousiasme een beetje af te nemen. Er moet toch meer zijn dan ontbijten met pap?

En er is inderdaad meer! Wil je ontbijten als een koning(in)? Wil je je dag beginnen met taart?

Maak kennis met oven-baked oats! Dat is een hippe term voor havermout uit de oven. Het is eigenlijk niet heel veel meer dan je bekende en vertrouwde bordje havermoutpap in de oven. De structuur lijkt alleen net wat meer op dat van een (ontbijt)taartje, omdat je minder water/melk gebruikt.

En ben je bang dat jouw enthousiasme voor deze nieuwe havermoutvariant ook weer af zal nemen? Wees gerust! De mogelijkheden zijn eindeloos. Is appeltaart jouw favoriet? Of carrot cake? You name it, wij maken er een ontbijtfeestje van!

Wat heb je nodig voor de basis?

25 gr havermout
20 gr meel
100 ml water of plantaardige melk
een snufje zout
(kokos)olie om je ovenschaaltje in te vetten

Alleen al in deze basis kan je dus al flink variëren. Zo kan je kiezen voor water, maar ook voor gewone of plantaardige melk (zoals kokos-, amandel- of sojamelk). Melk heeft mijn voorkeur. Amandelmelk vind ik het lekkerst!

En je meel? Ook daarin is de keuze eindeloos. Boekweitmeel, volkoren meel, speltmeel… maar ik weet ook wel wat jij als healthy foodie het allerliefste hebt. Meer havermout! Ga dan voor havermoutmeel. Dat kan je in winkels kopen, maar maak je veel makkelijker zelf door havermout tot meel te malen in je blender of met je staafmixer!

oven-baked oats: appeltaartoats

Appeltaartoats

Hoe maak je het?

Voeg alle ingrediënten samen in een kom en roer alles goed door. Voeg hierbij ook je favoriete smaken toe. Hieronder geef ik je een aantal voorbeelden!

Tip: maak de stukjes appel, banaan, wortel, etc. klein, zodat je havermoutmengsel glad blijft. Snijd het in niet te grote stukken of gebruik een rasp. Op die manier krijgen je over-baked oats meer de structuur van een taartje!

Vet een hittebestendig schaaltje in met (kokos)olie. Vul het schaaltje vervolgens met je havermoutmengsel. Het liefst doe je dit de avond van tevoren en laat je de schaal een avond in de koelkast staan, zodat alle smaken gedurende de nacht goed in je havermout te trekken.

De volgende dag zet je het ovenschaaltje in de oven. Je bakt je oven-baked oats ongeveer 15 minuten op 180 °C.

Kies je eigen smaakvariaties!

Wij willen van ons havermoutontbijt een taartje maken, dus met wat havermout en melk zijn we er nog niet. Je voegt natuurlijk ook nog je favoriete smaken toe. En daarin ben je helemaal vrij!

Natuurlijk help ik je graag op weg met een aantal van mijn favorieten. Voeg aan je basishavermout bijvoorbeeld deze lekkere smaakmakers toe:

  • Appeltaartoats: een geraspte of klein gesneden appel, rozijnen en kaneel.
  • Zomeroats: kokosmelk, geraspte kokos, blokjes ananas en perzik.
  • Bosbes-banaanoats: snufje kaneel, (diepvries)bosbessen en een halve banaan.
  • Carrotcake-oats: geraspte wortel, een half appeltje in stukjes en koek-/speculaaskruiden.

Alle combinaties zijn mogelijk. Experimenteer en maak je powerontbijt tot een feestje!

Mijn ontbijtcrush van het moment: vegan oven-baked oats à la @thegreenhappiness 💕

A post shared by Maartje 💋 (@healthymaartje) on

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *