Vijf keer vegan: plantaardige ontbijtjes

Sunday mornings.. mét een nieuw ontbijtrecept: aardbeiencrumble met kokosslagroom 😍

A photo posted by Maartje 💋 (@healthymaartje) on

Wie mijn veganistische recepten heeft gelezen, weet dat ik geen overtuigd veganist ben, maar dat mijn focus op groente in mijn recepten vaak leidt tot heerlijke veganistische maaltijden én een grote voorliefde voor veganistische kookboeken. Niet alleen gaf ik eerder al een overzicht van gerechten met een volledige focus op groente (“5x vegan: 100% groente”), ook vindt de plantaardige eter hier een groeiende verzameling recepten onder de categorie vegan (klik hier)!

Hoewel een ontbijt doorgaans niet een groentefocus heeft – maar overigens een prima groentebron kan zijn (klik hier)! – heb ik inmiddels ook de lekkerste ontbijtjes veganproof gemaakt. Hoog tijd voor een nieuw overzicht dus: mijn vijf favoriete plantaardige ontbijtrecepten!

1. Pancakes

Hoe zou er ook wat anders op nr. 1 kunnen staan dan pancakes? Deze site barst van de pannenkoekrecepten (klik hier voor een totaaloverzicht), want dit is en blijft toch mijn ontbijtfavoriet. Ik verwerkte er fruit in, maar ook groente als wortel, pompoen én rode biet. Deze laatste variant is ook nog eens volledig plantaardige, dus zonder de eieren die ik meestal in mijn pannenkoeken verwerk. Aanrader dus!

2. Appelpeer- of aardbeicrumble

Ontbijten met taart, dat is toch de beste manier om de dag te beginnen? Of te eindigen, want deze crumbles doen het ook perfect als nagerecht. Bijzonder simpel te maken ook nog eens!

3. Appeltaartoats

How I love applepie.. De klassieke appeltaart (klik hier voor een healthy versie) of een heerlijke appelkruimel (klik hier).. het water loopt me bij het schrijven al in de mond. Appeltaartoats zijn een makkelijke en snelle manier om je standaardhavermout om te toveren tot een ontbijttaartje. Zo kan je iedere ochtend met je favoriete taart ontbijten. Oh, en ben je hooked aan de oven-baked oats? Daarvan zijn nog meer heerlijke, plantaardige recepten mogelijk (klik hier)!

4. Avocadochocoladeijs of -mousse

Chocoladeijs en -mousse, ofwel: een vierde zoetigheid waarvan je vast niet verwachtte dat je hiervan een plantaardige en healthy variant aan je ontbijtrepertoire kon toevoegen. In de recepten zit avocado verwerkt, een goede bron van gezonde vetten én een perfect ingrediënt om je mousse en ijs een perfecte smeuigheid te geven. Deze chocoladetoppers zijn natuurlijk ook heerlijk als dessert, want geloof me: dit gaan je gasten heerlijk vinden.

5. Chocoladechiapudding

Over chocola gesproken, wat dacht je van een chocoladepudding? Dit is een van de makkelijkst te maken meeneemontbijtjes én het heeft een perfecte chocosmaak zonder enige chocolade te gebruiken.

Plantaardige avocadochocolademousse

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *