Vijf keer: gezond ontbijten

 

ontbijt quote

Ontbijt blijft toch wel een van mijn favoriete maaltijden van de dag, vooral sinds ik in juni gezonder ben gaan eten en heb ontdekt dat gezond ontbijten betekent dat je gewoon je dag kan beginnen met taart, muffins, wafels of – mijn favoriet – powerpancakes! ✅ Dus voor wie gezonde voeding als goede voornemen op zijn of haar lijstje heeft staan: het kost hoogstens ietsje meer tijd, maar moeilijk of vervelend is healthy food absoluut niet!

En omdat ontbijt mijn absolute favoriet is, hierbij mijn top 5 om de dag mee te beginnen!

1. Pannenkoeken

Hoe zou er ook wat anders op nr. 1 kunnen staan dan pannenkoeken? Dit blijft mijn favoriete ontbijt en gelukkig gaat het nooit vervelen. Dat hoeft ook zeker niet, want niet alleen kan je variëren met je beleg – appel en kaneel zijn klassiekers, maar frambozen, bosbessen en/of kokos zijn ook heerlijk! – maar ook met het recept voor je pancakes zelf! Ik heb op deze site maar liefst vier verschillende recepten geplaatst voor deze ontbijtklassieker: pannenkoeken van havermout/banaan, van sojamelk, met dadels en gevuld met appel.

healthy pancake met dadel en havermout

2. Zelfgebakken brood

Nothing beats the smell van versgebakken brood, heerlijk! Natuurlijk ben ik vaak genoeg lui en koop ik gewoon speltbrood in de supermarkt, maar zeker sinds ik een broodbakmachine tweedehands via internet heb gekocht, bak ik ook graag zelf een brood. Wist je dat je ook de luxere types broodmachine al voor een tientje kan vinden op internet? Kennelijk zijn er genoeg mensen die al snel uitgekeken raken op hun broodbakmachine. En daar kunnen wij dan weer mooi profijt van hebben!

Zelf brood maken is daarmee bijna net zo makkelijk als een brood in de supermarkt kopen. Ik doe simpelweg al mijn ingrediënten in de bak en laat de machine het werk doen, easy peasy! Mijn makkelijke mueslibrood is bijvoorbeeld een favoriet. En mocht ik er net wat meer werk voor over hebben, dan heeft mijn machine ook een aparte kneed- en rijsfunctie. Daardoor kan ik de machine het voorwerk laten doen voor het deeg (kneden, rijzen, kneden, etc.) en vorm ik daarvan zelf bijvoorbeeld deze speltbolletjes met sesamzaad of dit breekbrood met pompoen. Ik hoef dan alleen zelf nog het deeg in bolletjes op de bakplaat van mijn oven te leggen! Overigens is het ook prima te doen om het brood wel helemaal zelf te kneden en te laten rijzen. Je hebt dan alleen iets meer geduld nodig en zal het deeg moeten kneden, een half uur afgedekt met een theedoek laten rijzen op een warme plek en nogmaals moeten kneden.

3. Smoothiebowl

Veel mensen ontbijten graag met een heerlijk voedzame smoothie, maar heb ik toch graag wat te kauwen om een gevuld gevoel aan mijn ontbijt over te houden. Ik maak daarom graag deze smoothiebowls met stukjes fruit als ontbijt. Vooral als ik even een paar dagen minder fruit binnen heb gekregen, vind ik het heerlijk om mijn vitaminebalans op te laden met zo’n fruitsmoothie. Mijn standaardbowl? Ik blend 2/3 banaan, 3-4 eetlepels kwark en wat fruit naar keuze (aardbei, mango, framboos, nectarine, ananas, wat ik op dat moment toevallig in huis heb!). Aan deze smoothiebasis voeg ik vervolgens de rest van de banaan in schijfjes en nog wat fruit, noten, zaden en/of kokos aan toe.

ontbijten met een smoothiebowl

4. Ontbijtmuffins

De ontbijtmuffin is een klassieker onder de healthy foodies. Makkelijk te maken, maar ook makkelijk om mee te nemen voor een snel ontbijtje op de drukke ochtend. Ik maak ze eigenlijk altijd met havermoutmeel. Deze meelsoort is makkelijk zelf te maken (gewoon door havermout te blenden), heel erg voedzaam en goedkoop. Als je graag wat extra gezonde vetten binnen krijgt bij je ontbijt, is deze muffinvariant met noten een goede optie. Behoefte aan wat extra fruit? De klassieke vulling met appel, rozijnen en kaneel blijft bij mij favoriet.

5. Taart

Een healthy lifestyle is zo moeilijk niet, als je met taart kan ontbijten, toch? En dat kan! Als je een taart van gezonde ingrediënten maakt, is dit voedzamer dan het gemiddelde normale ontbijtje en kan je je hier dus heerlijk in de ochtend al aan tegoed doen. Wat ideetjes nodig? Wat dacht je van een healthy appeltaart, gevuld met havermout, rozijnen en appel? Of een chocoladetaart, waarin bananen, zoete aardappel en ook weer havermout zijn verwerkt? Opties te over!

Heb je nog meer inspiratie nodig? Check hier al mijn ontbijtreceptjes!

Follow my blog with Bloglovin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *