5 keer vegan: 100% groente

Vegan is hip! De veganistische instagramaccounts, kookboeken en voedingsblog zijn booming en de nodige beroemdheden promoten in interviews hun plantaardige dieet. Dat verbaast natuurlijk niet in deze tijd waarin steeds meer mensen zich bezig houden met gezonde voeding. Dan spreekt een volledig plantaardig dieet boordevol groente natuurlijk wel aan!

Maar let op: er zijn genoeg vegan fast foods, vleesvervangers en snacks die misschien wel veganistisch, maar absoluut niet gezond zijn. Ik at zelf een keer een veganistische taart waarvan de tanden uit mijn mond leken te vallen, zo vol suiker!

Ik eet meestal vega en ‘per ongeluk’ ook vaak genoeg vegan, maar dat komt vooral omdat ik in mijn voeding veel de nadruk op groente probeer te leggen. In deze ‘5 keer’ doe ik dat daarom ook: 5 van mijn favoriete recepten met alleen maar groente (en dus ook perfect voor de veganistische eter)! En hoewel ik het me dan makkelijk kan maken door voor soep te gaan, heb ik voor net wat meer originele recepten gekozen.

En voor wie nog meer plantaardige, vegan recepten zoekt? Lees dan verder onder de categorie vegan (klik hier).

bloemkoolpompoenpuree

Bloemkoolpompoenpuree

1. Zoete aardappelstamppot

Deze stamppot is misschien wel een van mijn meest populaire recepten. Ik kreeg regelmatig van vrienden en collega’s te horen dat ze deze stamppot hebben gemaakt en hoe lekker ze het recept vinden. De combinatie van kerrie en zoete aardappel is dan ook een absolute winnaar en spinazie is misschien een minder voor de hand liggende stamppotgroente, maar past perfect in dit recept. Ik kook er zelf meestal een eitje bij – waardoor het niet meer plantaardig en veganistisch is – maar als je op de groentetoer bent, kunt je die dus weglaten.

2. Bloemkoolpompoenpurree

Met slechts vier ingrediënten maak je deze bloemkoolpompoenpuree met gebakken bloemkool, kastanjechampignons en pompoenpitten! Kortom: een nieuwe aanwinst voor je groenterepertoire op drukke doordeweekse dagen. Je kan de purree eten als lunch, maar ook prima een keer als onderdeel van mijn avondeten.

bloemkoolnasi

Nasi met bloemkoolrijst

3. Bloemkoolrijst

Van bloemkool kan je heel makkelijk rijst maken! Maak hiervoor de bloemkool schoon en snijd deze in kleine roosjes. Maak hiervan de bloemkoolrijst. Dit kan makkelijk in een keukenmachine. Als je deze net als ik niet hebt, kun je de bloemkoolroosjes ook met een keukenmes fijn hakken of de roosjes in kleine hoeveelheden in de blender fijnmalen. Geen tijd? Tegenwoordig kan je ook bloemkoolrijst ook makkelijk bij je supermarkt kopen.

4. Courgetti

Weet je wat zo makkelijk is? Vrijwel al je favoriete gerechten zijn er ook in een gezonde variant! Zo eet ik zelf graag pasta, maar dan graag een gezonde variant. Natuurlijk kan dat met volkoren- of speltpasta met een saus vol groente, maar je kan ook je pasta zelf van groente maken: courgetti! Courgetti is met een spiraalsnijder geraspte courgette en is een idealemanier om wat meer groente binnen te krijgen. De ideale pastavariant!

5. Patatjes

Gezonde patatjes? Yes! Gezonde ovenpatat is zo simpel te maken dat het eigenlijk amper een recept te noemen is. Je kan ze zowel met zoete aardappel als pastinaak maken, allebei heel anders van smaak. Het is een beetje experimenteren met de kruiden, zo vind ik verse rozemarijn heel lekker voor zoete aardappelpatat, maar ook een mix van paprikakruiden, cayennepeper en knoflookpoeder is heerlijk. Lekker met zelfgemaakte groenteburgers!

Succes!

Follow my blog with Bloglovin

Friet van zoete aardappel en pastinaak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *