Basisvoorraad, wat heb ik altijd in huis?

Als je begint met gezond koken en bakken, zul je merken dat je andere producten gaat gebruiken. Niet alleen zijn deze producten soms duurder – lees hier mijn budgettips! – je bent in het begin vaak ook even op zoek in je gebruikelijke supermarkt of zelfs naar een gespecialiseerde supermarkt om de juiste ingrediënten voor je nieuwe healthy bakexperiment te vinden.

Ik merkte al snel dat een aantal producten vaak in mijn recepten terugkomt of simpelweg lang houdbaar zijn, waardoor ik hiervoor een basisvoorraad kon aanleggen. Ik heb op deze manier altijd de juiste ingrediënten in huis om zonder een extra rondje supermarkt bijvoorbeeld healthy pannenkoeken, muffins  of zelfs cheesecakes te maken, wanneer ik daar op dat moment zin in zou hebben.

Welke producten ik dan standaard in huis heb?

In de eerste plaats havermout! Met havermout maak je in een handomdraai havermoutmeel door je pak havermout even in je blender te laten draaien. Niet alleen is havermout een van de goedkoopste meelsoorten, het is ook nog eens lang houdbaar, in iedere supermarkt te vinden én erg voedzaam. Nou heb ik ook standaard andere meelsoorten – zoals boekweit- en speltmeel – in de kast staan, maar havermout blijft wel mijn favoriete meelsoort. Ook aan de slag met havermout? Hier vind je al mijn havermoutrecepten!

Ook kruiden zijn onmisbaar in de healthy keuken. Waar de gemiddelde pakjes- en zakjeskoker gewend is dat zelf smaak toevoegen niet meer nodig is, zul je merken dat je graag zelf je gerechten op smaak brengt en daar steeds creatiever en handiger in wordt. Daarvoor heb je een goede kruidenvoorraad nodig of je kan zelf verse plantjes met bijvoorbeeld munt, koriander en basilicum in je huis of tuin zetten.

Mijn standaard zoetmaker in bakrecepten is natuurlijk geen suiker. Ik gebruik liever allerlei soorten fruit en heb deze ook altijd in mijn basisvoorraad. Vooral banaan gebruik ik erg vaak in het beslag van bijvoorbeeld pannenkoeken of cakes (of gewoon als snack). Maar ook de bosbessen en frambozen in mijn cheesecakes en oven-baked oats heb ik standaard in huis: in mijn vriezer! Op die manier heb ik altijd fruit voor handen én kan ik ook genieten van frambozen buiten het seizoen. En als je banaan over hebt: ook die kan je prima invriezen voor een later moment!

Twee andere onmisbare ingrediënten voor al je bakavonturen? Eieren en bakpoeder! Bakpoeder maakt je baksel lekker luchtig en eieren zorgen daarnaast ook voor binding. Bakpoeder is lang houdbaar en eieren gaan er met mijn baktempo erg snel doorheen. Bovendien vind ik een eitje heerlijk op brood.

Lang houdbaar en dus onmisbaar in je basisvoorraad zijn natuurlijk ook allerlei soorten conservengroenten, zoals kikkererwten en bonen in blik. Kikkererwten zijn een goede bron van eiwitten en heerlijk in hummus of vegetarische gerechten. Bonen eet ik ook erg graag! In mijn wraps of als hidden veggies in mijn baksels. Wat dacht je van een brownie met zwarte bonen (recept) of een ontbijtmuffin van witte bonen (recept)? Nom nom!

Tot slot, mijn ideale ontbijt voor de gehaaste ochtend is simpelweg wat kwark met fruit en ander lekkers. Kwark heb ik daarom ook altijd in huis! In deze blog legde ik uit hoe je je favoriete yoghurt- of kwarkontbijtje zelf in elkaar knutselt. Bovendien is kwark de basis voor de cheeselaag van mijn cheesecakes (recept).

Follow my blog with Bloglovin

bananen en havermout: een must voor je basisvoorraad

2 Responses to “Basisvoorraad, wat heb ik altijd in huis?

  • Leuke blog! Handige tips ook 🙂 Misschien een goeie tip om zonder teveel gedoe aan deze voorraad te komen; ik gebruik sinds kort Stockit. Een dienst die ervoor zorgt dat je al je basics altijd in huis hebt (dus ook je wc papier, de spa rood, afwasmiddel, noem maar op). Ik ga alleen nog voor de verse boodschappen de deur uit. Echt een aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *