Eiwit-weetjes

Eiwit

Eiwit, proteïne, whey, eiwitpoeder.. Sommige instagrammers lijken erop te leven, maar waarom is dat? En is dat terecht?

Ik krijg zelf best vaak de vraag waarom ik eiwitpoeder – ook wel wei of whey genoemd – in mijn bakproducten gebruik. Ik ben geen intensief sporter, dus zou ik met een gebalanceerd voedingspatroon niet genoeg eiwitten binnenkrijgen? I will tell you all about it! Maar om te beginnen: ik ben geen voedingsspecialist. Mijn kennis heb ik van veel lezen over voeding en van sites als het Voedingscentrum. Ik verwijs daarom ook steeds naar mijn bronnen, zodat je daar vooral uit eerste hand goede informatie kan lezen!

Maar eiwitten dus..

Yes, you need them!

Eiwitten zijn onderdeel van een gebalanceerd voedingspatroon. Het is een van de bouwstenen van ons lichaam! (1, 2) Eiwitten bevatten aminozuren en die zijn essentieel voor spieropbouw en -herstel! (3) Eiwitten zijn bovendien nodig voor vrijwel alle lichaamscellen – en dus met name spieren – en voor allerlei lichaamsprocessen, zoals de hormoonaanmaak, de spijsvertering en het transport van zuurstof. (4)

De gemiddelde gezonde mens heeft ongeveer 0,8 gram eiwit per dag nodig per kilogram lichaamsgewicht nodig (dus bijvoorbeeld 56 gram eiwit bij een lichaamsgewicht van 70 kilo). (5) Bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon hoef je hier niet actief op te letten en gebeurt dit vanzelf. Als je toch eens wil nagaan of je genoeg eiwitten binnenkrijgt, kan je dit opzoeken op de etiketten van de producten die je eet of – voor producten zonder etiketten – op internet, zoals op deze site.

Vis noch vlees

Eiwitten, zit dat dan alleen in ei? Nee, proteïne zit in veel meer dierlijke producten! Vlees, (vette) vis, melk, kaas en andere zuivelproducten zitten ook vol eiwitten. (6, 7) Vlees is met een score van 20 tot 30% de beste eiwitbron! (8)

Veganisten en vegetariërs zullen iets meer moeite moeten doen om aan hun dagelijkse proteïne te komen.

En veganisten en vegetariërs dan? Die zullen iets meer moeite moeten doen om aan hun dagelijkse proteïne te komen. Hoewel de naam eiwitten doet vermoeden dat je het vooral van eitjes en andere dierlijke producten moet hebben, zijn er zat plantaardige producten met veel eiwitten! Denk aan brood en andere graanproducten zoals rijst of pasta, bonen en peulvruchten, noten of paddenstoelen. (9, 10) Toch zal het toch wat meer moeite kosten om genoeg eiwitten uit deze producten te krijgen, omdat deze eiwitbronnen wel minder proteïne bevatten dan dierlijke producten. Lees hier meer over eiwitten binnen een vegan of vegetarisch dieet.

Shakes en poedertjes

De gemiddelde gezonde persoon heeft dus ongeveer 0,8 gram eiwit per dag nodig per kilogram lichaamsgewicht nodig. Dat geldt ook voor de meeste sporters!

Pas als iemand zeer intensief sport en zijn spieren dus erg veel belast, zoals bijvoorbeeld beroepssporters of bodybuilders doen, is het raadzaam om extra eiwitten binnen te krijgen. Dit kan met eiwitrijke voedsel, maar ook met supplementen. Duursporters kunnen dagelijks wel 1,2-1,4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht gebruiken en krachtsporters zelfs 1,7-1,8 gram per kilo lichaamsgewicht. (11) Deze sporters gebruiken daarom vaak eiwitpoeder – ook wel whey of wei genoemd – of whey isolaat. Deze laatste vorm is zo puur mogelijk en bevat dus superveel eiwitten en aminozuren! (12, 13)

Krachtsporters kunnen wel 1,7-1,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig hebben!

Bonenbrownie met kokoscrème en aardbeien | eiwit

Eiwitpoeder in baksels, waarom?

Ik sport zelf regelmatig maar zeker niet intensief, maar ik gebruik wel eiwitpoeder. Why? Ik gebruik eiwitpoeder omdat het een fijn ingrediënt is in baksels: het bindt en maakt luchtig. Als je voor eiwitpoeder met een smaakje kiest, zoals vanille, bevordert dat ook nog eens de smaak van je baksel! Daarnaast is eiwit erg verzadigend; je eet minder als je veel eiwitten binnen krijgt (14). Om die reden worden eiwit(supplementen) ook wel gebruikt in diëten. Let wel: ik gebruik nooit erg veel eiwitpoeder in mijn baksels en zeker als je bedenkt dat een baksel uit behoorlijk wat porties bestaat, is de hoeveelheid verwaarloosbaar.

Lees meer over sport en eiwitten bij de échte specialisten op de site van het Voedingscentrum!

Tot slot..

In mijn baksels – en mijn food friend en fanatiek sportster Nasstassia ook in shakes – heb ik nogal wat verschillende eiwitpoedertjes gebruikt. Ons valt op dat de smaak vaak wat chemisch en kunstmatig is. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, dus experimenteer vooral met merken om jouw favoriet te ontdekken!

Eiwit

Een tijdje geleden kreeg ik de producten van Happy Protein opgestuurd om te proberen! Nasstassia probeerde de aardbeiensmaak in haar shakes en ik de vanillevariant in mijn baksels. Vol enthousiasme vertelde Nasstassia me dat de shake minder kunstmatig zoet is dan normaal, terwijl de aardbeiensmaak toch goed aanwezig is. De subtiele, niet-chemische smaak vond ze erg lekker. Ook de vanillesmaak deed het top in mijn baksels. Niet chemisch at all! De prijs van de eiwitpoeders vinden we wel wat hoog, dus hebben we ze zelf niet aangeschaft na het proeven ervan. Maar als je budget het toe laat, raden wij het zeker aan!

Meer vragen? Feel free to ask en mail ons op info@goodfood-goodvibes.com!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *