Fitfabels, over zuivel, brood en spieren

Fitfabels | Eat better not less

Voeding is hip en gezondheid al helemaal. Duizenden diëtisten vertellen je hoe je jouw lichaam gezond houdt, honderden instagramaccounts voorzien jou van de mooiste gespierde lichamen om jou te inspireren ook het krachthonk van jouw sportschool te gaan verkennen, talloze films en documentaires waarschuwen je voor allerlei voedingsmiddelen en een overweldigende hoeveelheid onderzoeken geven (tegenstrijdige) info over de relatie tussen voeding, gezondheid en het milieu.

Mijn motto? Denk na, varieer, onderzoek wat bij jou past en geniet!

Ga ik je nu ook nog eens vertellen wat er dan goed zou zijn? Liever niet. Wel vertel ik je graag hoe ik met alle tegenstrijdige berichten omga en hoe ik mijn keuzes heb gemaakt. Deze eerste keer vertel ik je over zuivel, brood, de fabels over krachttraining en slechte suikers!

Zuivel is de duivel

Veel levensmiddelen, waaronder zuivel, worden door veel gezondheidsgoeroe’s in het verdomhoekje geplaatst. Dat is volgens mij niet terecht. Volgens het Voedingscentrum passen melk en melkproducten goed in een gezond voedingspatroon (1): “Melk en melkproducten leveren veel goede voedingsstoffen. Ze bevatten eiwit en zijn een bron van de vitamines B2, B12 en calcium.”

Dus, melk is goed voor elk? Waarom dan al die negatieve berichten? Wij zijn als mens in principe niet gemaakt om de moedermelk van andere dieren te drinken. Onze darmen hebben zich echter door de eeuwen heen aangepast, waardoor wij melk en melkproducten nu wel verdragen en zelfs kunnen verteren. Er zijn onderzoeken die zouden laten zien dat melk ons veel goede voedingsstoffen geeft, terwijl andere studies een relatie tussen zuivel en ziektes zouden aantonen. Kunnen we dan beter geen zuivel drinken, of kan ons lichaam dat dat juist goed gebruiken? Ik weet het antwoord eerlijk gezegd niet. Ik denk dat het antwoord hierop per persoon ook zou (moeten) verschillen en dat het goed is om zelf te onderzoeken hoe jouw lichaam op zuivelproducten reageert. Zo ken ik mensen die van melk buikklachten krijgen, maar yoghurt (met toch net weer andere bacteriën) wel goed verdragen. Luister vooral naar je lichaam en experimenteer!

Gezond broodbeleg: avocado, hummus, ei, veggies | Fitfabels

Eet geen brood

Ik ben dol op brood! In veel gezonde voedingspatronen wordt brood volledig gebannen, maar ik vind dat nergens voor nodig. Het Voedingscentrum schrijft dat volkorenbrood en bruinbrood als bron van koolhydraten, vezels, vitamines, minderalen en jodium een belangrijk onderdeel van je voedingspatroon zijn (2). Ik ben zelf ook dol op brood en eet dit met liefde. Ik geloof er niet in om bepaalde voedingsmiddelen helemaal uit te bannen, maar ik geloof wel in variatie. Dus nee, ik eet niet twee of zelfs drie broodmaaltijden per dag. Dat lijkt me veel te eenzijdig. Omdat we op kantoor meestal gezamenlijk lunchen met brood (al neem ik zelf vaak ook rijstcrackers of een salade mee om af te wisselen), ontbijt ik dus vrijwel nooit met een boterham. Maar met de lunch eet ik er met liefde van, heerlijk!

Want als ik dan zo’n heerlijke Hollandse boterham eet, varieer ik ook daarin graag. Ik kies bijvoorbeeld steeds voor ander, overigens wel altijd bruin, brood te kiezen. Speltbrood, brood met pitjes en zaden, heel donker brood, minder donker brood.. ik vind het allemaal lekker! En natuurlijk varieer ik graag met mijn broodbeleg. Laatste vertelde ik je in deze blog over mijn favoriete broodbeleg. Avocado, hummus, groentespread, een spiegelei, notenpasta… nom nom!

Eet goede suikers

In veel recepten en op veel foodblogs wordt een onderscheid gemaakt tussen goede en slechte suikers. Ik zal me daar zelf ook vast schuldig aan maken, omdat dit verschil voor mij inmiddels vanzelfsprekend is. Maar verschil, is er nou écht een verschil? Ja en nee. Suikers zijn suikers. Alle suikers zorgen ervoor dat je erg snel veel energie krijgt. Dat zorgt voor een heerlijke boost, maar ook een dip als die boost over is. Er wordt door het lichaam geen onderscheid gemaakt tussen van nature aanwezige of toegevoegde suiker en alle suikers bevatten ongeveer evenveel calorieën. (3, 4). Bedenk je bovendien ook dat bijvoorbeeld kristalsuiker afkomstig is van natuurlijke producten, namelijk suikerriet en suikerbiet. In principe is er dus geen verschil tussen ‘gezonde’ en slechte suikers.

Waarom wordt dan toch zo vaak een verschil gemaakt? Voor de meeste mensen die onderscheid maken tussen goede en slechte suikers zit het verschil in de voedingsstoffen – of juist het gebrek daaraan – waarmee die suikers gepaard gaan. In fruit en zeker in groente kan veel natuurlijke suiker zitten, maar ook enorme hoeveelheden voedende en gezonde bouwstoffen. De suiker in bijvoorbeeld fruit en groente is ook veel minder geconcentreerd dan in iets als snoep. Omdat je van snoep gemakkelijk heel veel meer kan eten dan bijvoorbeeld appels, krijg je bij het eten van fruit ook veel minder suikers binnen. Focus dus niet op ‘gezonde’ of ‘ongezonde’ suikers, maar op de bijkomende voedingsstoffen. En bedenk je dat je van fruit en groente ook allerlei snacks en lekkers kan maken! Check mijn rubriek ‘hidden veggies’ eens of lees hier eens hoe je de lekkerste snoepjes maakt van fruit!

Fitfabels | Ontbijten met een smoothiebowl

Fruit: goede of slechte suikers?

Van krachttraining word je een bodybuilder

Als je te veel krachttraining doet, zie je er toch binnen no time uit als een bodybuilder?

Was het maar zo makkelijker! Bodybuilden is echt een vak en vraagt veel doorzettingsvermogen en discipline. Van krachttraining word je sterker, maar alleen als je dit goed doet – met een trainer en/of volgens een gericht schema met bijpassende voeding – zullen zich meer en meer spieren gaan tekenen. Voeding is hierbij net zo belangrijk als je training. Voor een optimale spieropbouw heb je veel eiwitten nodig. Bovendien bestaat er zoiets als een fase waarin je gaat bulken (veel eten, zodat je de brandstof hebt voor zware spier opbouwende trainingen) en cutten (weinig eten, zodat je vetpercentage afneemt en de onder je vet liggende spieren goed zichtbaar worden). Ik heb bij bekenden gezien hoeveel planning, energie en discipline dit vraagt. Dus nee, ga gerust het krachthok in je sportschool in. Je komt er echt niet uit als bodybuilder. You wish!

Eet zo min mogelijk

Veel mensen focussen zich op calorieën als ze gezond willen eten. Hoe minder calorieën, hoe beter. Klopt dat? Nee, zo simpel is het echt niet. Ik legde je alles over calorieën een tijdje geleden uit in deze post. Energie heb je nodig voor je lichaamsprocessen en fysieke activiteiten, dus nee, gezond eten betekent niet dat je zo min mogelijk calorieën binnenkrijgt. Calorieën heb je simpelweg nodig. Als je wilt afvallen, zou je inderdaad wel onder je caloriebehoefte moeten eten. In dat geval zal je lichaam energie op een andere manier verzamelen, namelijk door je vet te verbranden.

Maar de caloriewaarde van een product bepaalt niet of een product wel of niet gezond is. Zo zijn noten en advocaten erg calorierijk, maar bevatten deze producten juist veel goede vetten. Bovendien bevat iedere calorie weer andere bouwstoffen. De ene calorie levert je (goede) vetten op, terwijl de andere calorie zorgt voor de eiwitten voor je spieropbouw en de koolhydraten om je motor te laten branden.

Fitfabels | Eat with pleasure not with guilt

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *