How to: gezond budgetkoken

Toegegeven: gezonde voeding is lastig, tijdrovender én duurder. Als je begint met gezond koken (en bakken), zul je merken dat je wekelijkse boodschappen een stuk duurder uitvallen. Voor veel gezonde recepten heb je andere, duurdere producten nodig, waarvoor je vaak ook nog eens naar speciale winkels moet en niet meer bij de supermarkt om de hoek terecht kan.

Maar ter geruststelling: het wordt makkelijker. Je hoeft niet steeds opnieuw alle etiketten te lezen om te ontdekken wat er nu eigenlijk in al je oude lievelingspotjes en -pakjes zat, want je weet al snel waar je je nieuwe go to-producten met een wat gezondere ingrediëntenlijst moet vinden.  Ook leer je vanzelf welke recepten je ook op drukke dagen binnen een paar minuutjes op tafel kan zetten en welke makkelijke snacks je in een handomdraai maakt zonder nog maar een blik op het recept te hoeven werpen.

En de kosten? Ook daarin heb ik inmiddels een portemonneevriendelijkere weg gevonden. Nou heb ik het geluk me niet aan een zeer strikt boodschappenbudget te houden, maar ook dan is het fijn om geld voor andere dingen over te houden.

1. Sale

Vanzelfsprekend is het handig om aanbiedingen in de gaten te houden, want ook Marqt, Ekoplaza en De Tuinen kennen aanbiedingen en de gezonde sectie van de Albert Heijn komt ook vaak terug in de bonusfolder.

2. Toko

Ga naar de Aziatische toko! Niet alleen vind je daar tal van minder bekende groentesoorten waardoor je weer nieuwe keukeninspiratie opdoet, ook vind je hier veel producten die je in je normale supermarkt of biowinkel een stuk duurder geprijsd ziet liggen. Zo vind je in de toko goedkope kiloverpakkingen geraspte kokos, maar ook sambal, sojasaus, tapiocameel, rijstbladeren voor je springrolls, palmsuiker, kokosmelk, kokosroom, etc.

3. Havermout

Producten als amandelmeel en andere healthy meelsoorten zie je vaak terugkomen in bakrecepten, maar deze producten zijn vaak best prijzig. Ik ben daarom enorm fan van havermoutmeel! Dit maak je eenvoudigweg zelf door voor een paar cent een pak havermout te kopen en in je blender te gooien. In een paar minuutjes heb je je eigen meel. De meeste meelsoorten in recepten kan je 1 op 1 vervangen voor dit goedkope en makkelijke havermeel, maar let er wel op dat bijvoorbeeld kokosmeel doorgaans lichter en amandelmeel juist zwaarder is. Hier vind je al mijn recepten met havermout(meel) terug!

4. Moestuintje

Kruiden zijn onmisbaar in de healthy keuken. Waar de gemiddelde pakjes- en zakjeskoker gewend is dat zelf smaak toevoegen niet meer nodig is, zul je merken dat je graag zelf je gerechten op smaak brengt en daar steeds creatiever en handiger in wordt. Daarvoor heb je een goede kruidenvoorraad nodig, maar ook verse kruiden zoals basilicum en koriander zijn ideaal én extra lekker. En nog makkelijker én goedkoper: verse kruiden kan je zelf groeien! Nou heb ik geen groene vingers – absoluut niet, haha – maar een aantal kruidenplantjes heb ik standaard in mijn keuken of tuin staan. Wellicht dat ik nog eens wat aan die groene vingers kan doen en in mijn tuin ook zelf wat groente uit de grond kan krijgen, wie weet!

budgetkoken met groente van het seizoen

5. Seizoensgroente & marktbezoekjes

Groente en fruit van het seizoen is niet alleen lekkerder, maar vaak ook veel goedkoper. En dat geldt niet alleen voor je supermarkt, maar vooral op de markt (waar groente en fruit overigens altijd net wat goedkoper is). Laat je voor gezond budgetkoken dus vooral leiden door het seizoen en wat de kramen op de lokale markt aanbieden! Welke groente en fruit er bijvoorbeeld nu in het seizoen zijn? Pompoen, courgette, spruiten, rode biet, appels en mandarijnen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *