5 keer: groente-ontbijtjes

Beetpancakes

Een powerontbijt: rode biet + pancakes + vers fruit

De eerste stap naar een gezond eetpatroon? Ik geloof dat de basis simpelweg minder ongezonde suikers en ‘troep’ en meer groente is. En als je dan een stapje verder wilt gaan, ga je op zoek naar creatieve manieren om meer en meer groente te eten, zoals verstopt in andere gerechten of zelfs in je ontbijt. Als je je dag al kan beginnen met bloemkool, pompoen, bonen of rode biet, begin je jouw dagelijkse groentetarget al gelijk met een mooie voorsprong. Ideaal!

Meer stiekeme groente eten? Neem een kijkje in de categorie ‘hidden veggies‘!

1. Bloemkoolbanaantaartje

Ontbijten met taart is altijd een goed idee! En zeker als het gezonde taart is, zodat je iedere dag met een feestje kan beginnen. En wat als er in je ontbijttaart ook nog eens een boel fruit én groente is verwerkt? Dat is natuurlijk dubbel feest, zoals met dit bloemkoolbanaantaartje! Bloemkool is een favoriet van mij omdat het zo een fijne neutrale smaak heeft en heerlijk veelzijdig is. Deze groente kan je daarom ook in een ontbijt verwerken zonder dat je daarmee de gedachte – of de smaak – hebt van een bord vol groente.

Bloemkoolbanaantaartje

Ontbijten met bloemkool? Bloemkoolbanaantaartje!

2. Groentewafels

Wafels! De ideale snack en het perfecte ontbijt on the go, vind je niet? Mijn wafels zijn doorgaans lekker gezond en gemaakt van voedzame ingrediënten als havermout en banaan, maar ik maakte nog niet eerder zo’n groenterijke versie als ik dit weekend met mijn nieuwste wafelrecept deed. Welke groente ik in mijn wafels verstopte? Check het recept!

3. Oven-baked oats met pompoen en wortel

Nu het steeds herfstiger en kouder wordt, krijg ik steeds meer zin in smaken als pompoen, wortel en kruidige koekkruiden. En laat ook dat nou heel makkelijk te combineren zijn in een ontbijt met oven-baked oats. En nog een pluspunt: met deze herfstige pompoenworteloats krijg je bij je ontbijt al gelijk wat groente mee.

Ontbijten met herfstige pompoenworteloats

4. Rode bietenpancakes

Het allerliefst ontbijt ik met pannenkoeken en dit doe ik dan ook minstens een keer per week. Voordat ik begon met mijn gezonde lifestyle, waren pancakes juist een guilty pleasure. Nu eet ik een gezonde variant en is er dus niks guilty meer aan! Inmiddels heb ik een ontzettend veel verschillende recepten voor gezonde pannenkoeken, waaronder ook een paar met groente zoals deze pretty pink pancakes met rode biet.

5. Rabarbercrumble

Crumbles maak ik heel graag. Ontbijten met taart, wat wil je nog meer? Met appel, peer, aardbeien.. Crumbles zijn zo simpel te maken en kunnen bijna niet mislukken! Deze variant met rabarber werd door een vriend omschreven als ‘haast vloeibare suiker’. Rabarber wordt niet voor niets vaak – maar ten onrechte – tot de fruitsoortengerechten, zo heerlijk zoet is het. Op dit moment is rabarber niet in het seizoen, maar in het voorjaar staat deze crumble zeker bij mij weer op het menu.

Follow my blog with Bloglovin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *