Hoe begin je met een dieet of healthy lifestyle?

FODMAP | 10.000 stappen per dag! Wat is jouw stappendoel? | Dieettip | Healthy lifestyle
Er zijn mensen die all the way kunnen gaan, zodra ze een doel (strak in bikini op het strand) of een nieuwe dieetmethode (maaltijdshakes all day) hebben. Maar dat geldt niet voor de meeste mensen en al helemaal niet voor mij.
Ik ben een gewoonte-eter en ik heb altijd veel trek. Ik zou me al vrij snel hartstikke ellendig voelen als ik opeens heel veel minder (lekkers) moet gaan eten. En dat is echt zonde! Eten is zo leuk, daar wil ik van genieten. En dat kan ook op dieet of met een healthy lifestyle. Je vraagt alleen wat veel van jezelf om je hele eetpatroon van de een op de dag te veranderen. Mijn dieettip is daarom: doe het rustig aan!
Begin met een van je minder gezonde gewoontes en pak die aan. Ontbijt jij altijd met een boterham met een dikke laag hagelslag? Kies eens voor wat anders dan die hagelslag of zelfs de boterham. Beleg je brood met hummus en komkommer, of met gerookte kip en een eitje. Er is zat gezond broodbeleg! Of laat die hele boterham liggen en ga voor een fijne havermoutje, bananenbrood of kwark/yoghurt met fruit! Ga dus gezonder ontbijten en geef jezelf de tijd hierin je draai te vinden. Maar er zijn natuurlijk zat andere ongezonde gewoontes die je als eerste kan aanpakken. Zijn jouw snacks voor jou een probleem? Vervang dan op een of twee van jouw snackmomenten de koekjes en chips voor een gezondere snack. Op mijn blog staan hiervoor zat voorbeelden!
Vervang langzaamaan in je eigen tempo je ongezonde gewoontes voor healthy ones!
Ben je hieraan gewend? Dan kan je waarschijnlijk inmiddels al niet meer zonder je oven-baked oats in de ochtend of je plakje bananencake als snack. Net zo lekker als je ongezonde variant, maar nu krijg je er ook nog eens energie van! Hier wil je wel meer van. Pak dan een aantal dagen later een volgend ongezond eetmoment aan.
Fitfabels | Eat better not less | Dieettip | Healthy lifestyle
Zo vervang je langzaamaan zoveel mogelijk ongezonde gewoontjes voor healthy ones. En let daarbij uiteindelijk ook op de kleine dingen. Heb jij bijvoorbeeld je snackmoment vervangen voor snoepworteltjes met hummus? Misschien koop je wel een van die vele soorten hummus waar best wat suiker in zit. Vervang die voor eentje met geen of minder suiker, of maak je hummus zelf! Heb je je frisdrank vervangen door vruchtensappen? Een mooie eerste stap, maar misschien kan je vervolgens overstappen op suikervrije home-made icetea en het fruit van de vruchtensap gewoon lekker eten, want dan verzadigt het fruit je veel beter en overeet je je minder snel aan fruit(suikers)! Stap voor stap, en alles op je eigen tempo kan jij zo een gezonde basis van je dagelijkse eetpatroon creëren. En ondertussen geniet je juist voor de #balans zeker nog wel van een taartje op een verjaardag, een fijn wijntje ’s avonds op de bank en heerlijk uit eten.
Zo vervang je zonder je beperkt te voelen, je unhealthy momenten voor heerlijk voedende maaltijden en snacks. Je zult je echt energieker voelen, als je je lichaam voedt met gezonde én lekkere maaltijden! Geloof me: als je dan na een weekend met allerlei feestjes en etentjes weer een heerlijke salade, bak havermout of schaal kwark mag eten, kijk je daar juist naar uit! Je kan al snel niet meer zonder je healthy lifestyle, je behoefte aan suikers is minder en je geniet juist heel erg van gezond én lekker eten.
En wil je afvallen? Misschien is dat al vanzelf gebeurd door je nieuwe eetpatroon. Is dat nog niet gebeurd, of wil je nog meer gewicht verliezen? Dan is mijn volgende tip om binnen die gezonde lifestyle zoveel mogelijk je focus te leggen op groente en eiwitbronnen. Beperk je zelf niet in alles wat je van jezelf niet of minder zou moeten eten, maar kies ervoor om zoveel mogelijk veggies en eiwitten te eten! Ik gaf hiervoor laatst al allerlei tips in een blogpost. Ook voor minder eten gaf ik laatst in deze blog al de beste tips!
Doorbreek stap voor stap je oude ongezonde eetpatronen!
Daarmee gaat deze manier misschien wat minder snel dan je all the way crashdieet, maar ik geloof daar zelf ook niet zo in. Ik denk dat het je veel meer gaat brengen, zowel om af te vallen als om meer energie en plezier uit je voeding te krijgen, om stap voor stap gezonder te eten en je oude patronen te doorbreken voor nieuwe healthy versies!
Wat zijn jouw tips om tot een healthy lifestyle te komen? Hoe heb jij dit op een leuke manier bereikt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *