Het ideale dieet: eet zoveel mogelijk!

Fitfabels | Eat better not less | Dieettip: Eet zoveel mogelijk
Wie zich op dieet zet om af te vallen, geeft zichzelf meestal talloze restricties. Geen lekkers, niet uit eten, kleinere porties, minder tussendoortjes, etc. etc. Afvallen bereik je immers door minder calorieën binnen te krijgen dan je op een dag nodig hebt, waarna je vervolgens die vervelende calorieën op je buik en heupen gaat verbruiken. Maar al die beperkingen maken zo’n dieet helemaal niet leuk en lastig val te houden. Net als met die ‘roze olifant’ denk jij de hele dag juist alleen nog maar aan patatjes oorlog, heerlijke pizza’s en glimmende donuts..

Wat nou als je je dieet eens omkeert? Wat als je nou eens probeert zoveel mogelijk te eten?

Dat klinkt misschien wat vreemd, maar dat kan echt werken. Trust me! Vriendinnen die een dieet voorgeschreven kregen waarbij ze vaak en veel moesten eten, vielen het hardst af en hielden het het langst vol. Ze hadden zelfs moeite om wel echt zoveel te eten. Dan is natuurlijk je vraag: kan ik dan eindeloos chocola eten? Nee, dat werkt inderdaad niet. Jouw missie is om op een dag zoveel mogelijk groente en eiwitten binnen te krijgen.
Geef groente de hoofdrol bij iedere maaltijd. Eet er zoveel mogelijk van!
Fitfabels | Eat with pleasure not with guilt | Dieettip: Eet zoveel mogelijk
Waarom groente goed voor je is, weten we allemaal. Groente heeft bovendien relatief weinig calorieën en zit vaak vol vezels, dus is het ook ideaal volumevoer: het vult en verzadigt goed zonder dat je te veel calorieën binnenkrijgt! Sterker nog: met al die vitamientjes ga jij juist stralen. En je kan je er niet zo makkelijk aan overeten: te veel groente krijg je simpelweg niet weggegeten. Je kan dus zonder beperkingen eten! Probeer steeds zoveel mogelijk groente in je eten te verwerken. Voeg geraspte wortel toe aan je ontbijthavermout, dip als tussendoortje rauwkost in wat hummus, verwerk zelfs wat hidden veggies in je baksels, lunch met een salade en geef ook bij je avondeten groente de hoofdrol. Veggies, veggies, veggies!
Leg daarnaast ook je focus op eiwitten. Die heb je niet alleen hard nodig voor spieropbouw en -behoud, maar verzadigen supergoed. Hoewel eiwitbronnen relatief meer calorieën hebben dan groente, kan je je ook hier niet zo snel aan overeten vanwege de verzadigende werking. Bovendien eten de meeste mensen op een dag eigenlijk niet zo heel veel eiwitten, dus als je hiervan meer wilt eten, zul je al snel je ongezonde snacks en snoep moeten laten staan om aan je eiwitmissie voorrang te geven.
Wat dacht je bijvoorbeeld van een kwarktaart als snack of ontbijt?
Wat zijn dan goede eiwitbronnen? Vlees (met name kip), eitjes, kwark en skyr, vis, veel peulvruchten (vooral sojabonen scoren hoog) en tofu zijn bijvoorbeeld echt eiwittoppers. Zoek maar eens op internet naar goed eiwitbronnen en bestuur de achterkant van de verpakkingen eens goed om erachter te komen wat de beste eiwitbronnen zijn die jij makkelijk aan je voeding kan toevoegen. Voeg daarvan vervolgens zoveel mogelijk toe aan je maaltijd en vervang je tussendoortjes door bijvoorbeeld  gestoomde sojabonen (yummie!) of lekkere kwark.
En denk creatief! Kwark betekent niet alleen maar een bak kwark, maar wat dacht je bijvoorbeeld van een kwarktaart als snack of ontbijt? Of maak zelf bijvoorbeeld kipnuggets of een kipschnitzel van je eiwitrijke kip! Je zult zien dat je (lekkere) trek daardoor al snel is gestild op een leuke én lekkere manier, waardoor dit dieet helemaal geen straf is.
Mindful eten | Dieettip: Eet zoveel mogelijk
Door op deze manier zoveel mogelijk te eten, verschuif je de focus van beperken naar een challenge zonder limiet. Het is niet alleen leuk en uitdagend om groente en eiwit zoveel mogelijk in je voeding te verwerken, je voedt je lichaam meer en zult je gezonder voelen. En een leuke bonus als je dit in gaat voeren: je valt waarschijnlijk ook zonder moeite af, omdat je door die enorme bak kwark als middagsnack gewoon vergeet te denken aan die koekjespot en je het geen probleem vindt om een groenterijke curry of veggie stamppot te eten in plaats van een vette pasta.
Dus laat je beperkingen gaan en ruil ze in voor creativiteit met groente en eiwitten. Wees creatief en geniet van al het lekkers dat je gewoon wel kan eten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *