Een pleidooi voor de ochtendworkout

Wie mij kent of volgt op instagram, weet dat ik groot fan ben van een goede ochtendworkout! Ik heb veel geëxperimenteerd met sporten – ’s ochtends, ’s avonds, alleen in het weekend, juist doordeweeks of dit alles met elkaar afgewisseld – maar voor mij is het duidelijk: het werkt voor mij het beste om in de ochtend te sporten. Dit doe ik dan ook 3 à 4 keer per week en inmiddels ben ik eraan verslingerd om op deze manier mijn dag te beginnen!

Misschien ben ik dan ook gewoon een ochtendmens en is dit alleen daarom al niet voor iedereen – lees: avondmensen 😉 – weggelegd, maar ik geloof ook dat je jezelf een ander ritme kan brengen door het gewoon te doen. Het kost misschien even wat tijd en gewenning voordat een nieuw ritme je eigen wordt, maar dat is ook een kwestie van doorzetten en niet toegeven aan de behoefte om toch liever een uurtje langer door te snoozen. Ik merkte al snel dat ik ’s ochtends anders dan in de avonden de meeste energie ben voor mijn workout. Sterker nog: ik krijg er meer energie voor de rest van de dag door! Een win-win voor mij dus!

Wil je ook eens je wekker wat vroeger zetten en dit een tijdje uitproberen? Hier vijf voordelen om je over te halen om ook je dag te beginnen met een goede workout!

Good morning, ochtendworkout!

Energieboost voor de dag

Ken je dat heerlijk energieke gevoel als je ’s avonds sport? Helaas kan je er dan verder weinig mee. Je hebt maar kort profijt van die energie of het werkt zelfs tegen je, wanneer je door al die energie moeilijk in slaap komt. Sport je ’s ochtends, dan kan je de hele dag nog vooruit op die energieboost van je ochtendworkout!

En bedenk je ook: de positieve energieboost komt in dat geval niet alleen van de workout zelf – want we weten allemaal dat je veel positieve energie krijgt van sporten – maar ook omdat je je dag kan beginnen met een goed gevoel over jezelf. Jij hebt je workout voor de dag al gehad en hoeft er niet later op de dag nog tegenaan te hikken! Niets is zo motiverend om al na een goede workout onder de douche te stappen, terwijl anderen nog aan hun dag moeten beginnen!

Makkelijker in te plannen

Als je ’s avonds – of ’s middags – sport, zal het vaker voorkomen dat er iets tussendoor komt. Je ochtenden zijn meestal een stuk regelmatiger, waardoor het makkelijker is om hier een standaard sportsessie in te passen. Later op de dag komt het ook eerder voor dat je simpelweg de energie niet meer kan opbrengen om te gaan sporten. Na een lange (werk)dag ga je liever wat leuks doen met vrienden of plof je graag lekker op de bank. Ik merk dat ik ’s ochtends nog vol energie zit en die dus heerlijk kan verdubbelen in een ochtendworkout. Ik kan mijn dag gelijk met een goed gevoel beginnen!

Geen pottenkijkers

Ik sport zelf niet in een sportschool, maar gewoon lekker thuis of buiten. Toen ik nog wel in een gym sportte, merkte ik hoe veel drukker het ’s avonds was! En dan vooral op maandagen – wanneer iedereen nog goede voornemens had voor die week – of in het weekend zag het zwart van de sporters. Maar niet in de ochtend, dan is de sportschool vaak heerlijk leeg! De meeste mensen sporten ’s avonds, dus heb jij juist de gym voor jezelf. Heerlijk om je in het zweet te werken zonder dat iemand je rode hoofd ziet!

good morning: ochtendworkoutMinder douchen

Wat ik zelf erg vervelend vind, is dat ik toch weer een extra keer douche en mijn haren was, wanneer ik ’s avonds sport. Ik douche het liefst ’s ochtends en niet ’s avonds, dus als ik in de avond nog sport, zal ik mij of moeten inhouden zodat ik me niet in het zweet werk, of gewoon nog een keer moeten douchen. Zoveel douchen is natuurlijk niet goed voor je huid en twee keer per dag je haren was, ook zeker niet goed voor je haar. Ik sport nu ongeveer om de dag in de ochtend en dat matcht ook precies met mijn gewoonte om mijn haar om de dag te wassen, ideaal!

Wake up!

Sport je ’s ochtends, dan ben je gelijk goed wakker! De ochtendsporter heeft geen slaperig hoofd tot aan de lunch. Nu ben ik geen voedingsdeskundige, maar het schijnt ook zo te zijn dat niet alleen je geest, maar vooral ook je lichaam en metabolisme gelijk wakker worden en in actie komen. Dit is dan ook weer goed voor de vetverbranding!

Kortom, probeer het eens een tijdje uit, geef het een kans! Een ochtendworkout is vast niet voor iedereen wat, maar als je moeite hebt om ’s avonds aan je gewenste aantal sportsessies te komen, is het misschien wel wat voor jou.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *