Tips voor happy & healthy feestdagen

Notenmuffins | Happy & healthy feestdagen

We hebben Sinterklaas en al zijn lekkers al gehad, het feestdagengeweld is losgebarsten! Ik ben zelf vooral een liefhebber van kerst. De kerstboom stond er dit jaar nog voordat de Sint het land had verlaten en in november zocht ik op Spotify al wat kerstlijstjes op. Ik houd zo van de lichtjes, versieringen, gezelligheid en ook zeker van al het lekkere eten! Want als er iets is dat duidelijk is, is dat de feestdagen voor de meesten een aaneenschakeling van heerlijke diners, kerstbrunches, snacks en drank is.

Voor de gezonde eter kan dat juist een reden zijn om tegen de kerstperiode op te zien. Want moeten we hierdoor niet onze goede voornemens in januari gelijk beginnen met het er weer af trainen en lijnen van al die kerstkilo’s? Gaat al ons harde werk voor een healthy lifestyle niet in die paar dagen in een zee van kerstlekkernijen ten onder?

It’s the most wonderful time of the year!

1. Geniet!

Ik geloof niet dat je in de paar feestdagen – of zelfs de hele maand december – je hele gezonde levensstijl ongedaan kan maken. Hoe bont je het ook zal maken tijdens de feestdagen, dit zal echt niet betekenen dat je het nieuwe jaar twee kledingmaten groter zal beginnen. Wist je dat je maar liefst 7.000 calorieën nodig hebt om een halve kilo aan te komen? Dat is echt heel veel en heb je echt niet zomaar bij elkaar gegeten. Als je in korte periode veel aankomt, is dat daarom eigenlijk vooral vocht. En lucky for us: dat is ook zo weer weg.

Dus: geniet ervan! December is vaak een van de gezelligste periodes van het jaar. En al dat lekkere eten dat je met alle liefde wordt voorgezet, hoort daar dan ook gewoon bij. Ontspan, snoep lekker even wat meer en geniet vooral van al het lekkers. Wees lief voor jezelf en wees ook niet te streng, als je wat meer hebt gegeten en gesnoept dan je vooraf had voorgenomen.

Let it snow, let it snow, let it snow!

Vijf tips voor een gezonde kerst

2. Vergeet niet te eten en te drinken

Dit klinkt misschien wat gek tijdens de feestdagen, maar veel mensen denken er goed aan te doen het ontbijt of hun lunch over te slaan ter compensatie van een overdadig kerstdiner. Alleen zorgt dit er juist voor dat je op het kerstdiner aankomt met een lege maag, waardoor je juist los zal gaan op de borrelhapjes en het kerstdiner. Zorg er daarom voor dat je genoeg eet gedurende de dag en eet juist nog even snel een gezonde snack, voordat je naar je kerstafspraken gaat. Heb je bijvoorbeeld geen kerstontbijt gepland staan? Ontbijt dan met een gezond en voedend havermoutje of  feestelijke healthy pancakes (het liefst ook nog eens met wat groente zoals geraspte wortel voor een carrot cake variant!).

En drinken? Jazeker! Ik bedoel dan geen alcohol (al zullen de wijntjes en glaasjes champagne bij mij zeker niet ontbreken), maar water! Dorst is makkelijk te verwarren met honger en zorgt ervoor dat je je onnodig te buiten zal gaan aan die kerstkransjes en borrelhapjes. Zorg daarom dat je ook tijdens de feestdagen tussendoor genoeg drinkt, waarbij water natuurlijk altijd de voorkeur heeft.

All I want for Christmas is you food!

3. Geniet met mate

Het lijkt misschien wat lastig als de bonbons, kerstkransjes, desserts, varkensrollades, etc. je aanstaren, maar het is niet nodig om je daar compleet misselijk aan te eten. Eet – en drink – met mate! De truc om juist toch al het heerlijks te kunnen proeven, is om van alles kleine porties te nemen. Ik merk zelf al snel dat ik misselijk word en mijn maag in opstand komt, als ik al dat lekkers blijf inslaan.

En bedenk ook goed dat het niet nodig is om je rondom de feestdagen ook een ongans te eten aan al dat lekkers. Dat je een paar dagen heerlijk wil genieten en de teugels laat vieren, betekent niet dat je de rest van de maand maar moet opgeven. Geniet de rest van de maand heerlijk van je normale gezonde eten en je zult merken dat je je ook gelijk wat minder schuldig zal voelen als je jezelf wat extra laat genieten tijdens de feestdagen zelf!

Why couldn’t it be Christmas everyday?

Healthy vegan chocolademousse met zoete aardappel | Happy & healthy feestdagen

Kerstdessert, anyone?

4. Blijf in beweging

Ik ben zelf nogal verslingerd aan mijn sportgewoontes en kan me al snel lusteloos en lui voelen, als ik een paar dagen achter elkaar niet aan mijn beweging kom. De feestdagen zouden ook geen reden hoeven zijn om de hele maand december in je kerst-onesie of feestjurk op de bank te blijven liggen. De dagen rondom Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw kan je je sportgewoontes gewoon doorzetten!

En is jouw sportschool open tijdens de feestdagen en heb je geen kerstontbijt op de planning staan? Go for it en ga lekker ’s ochtends knallen in de gym! En breng je een deel van de kerst door bij familie of vrienden met een hond, zoals ikzelf? Bied aan om de hond uit te laten! Heerlijk om even een frisse neus te halen, je gastheer/-vrouw te ontlasten én even lekker te kunnen bewegen.

Shake up the happiness, it’s Christmastime!

havermoutpannenkoeken

5. Maak wat gezonds

Niet iedereen heeft natuurlijk invloed op wat er op tafel komt tijdens het kerstontbijt of -diner, maar als je dat wel hebt: maak gewoon iets dat lekker én gezond is! We weten inmiddels allemaal wel dat het een fabel is dat gezond eten niet lekker zou zijn en juist nu rond de feestdagen staan de gezonde kookblogs vol met recepten voor een gezonde kerst. Maak bijvoorbeeld je eigen breekbrood door deze speltbroodjes tegen elkaar in de oven in een cirkel te plaatsen en serveer ze met home-made groentetapenades. Maak een feestontbijt met healthy pancakes en wafels of trakteer je gasten op zelfgemaakte koekjes of notenmuffins. En het toetje? Wat dacht je van gezonde chocomousse of een geweldige healthy cheesecake. Net zo lekker en zonder enige schuldgevoel!

I wish everyday could be like Christmas!

Hoe dan ook, maak je vooral niet te druk om calorieën en kerstkilo’s tijdens de feestdagen. De kerstdagen – en de voorbereiding daarvan – kunnen al stressvol genoeg zijn zonder je ook hier nog eens mee bezig te houden. Ontspan en geniet van alle gezelligheid én het heerlijke eten!

Fijne feestdagen, enjoy!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *