Vijf keer: meer groente

Gezonde pasta: spaghetti van courgette

Groente is goed voor je, maar het is niet altijd even makkelijk om er iedere dag voldoende van binnen te krijgen. Daarom hier vijf tips om makkelijk en lekker meer veggies te eten!

1. Een ‘groene’ smoothie

Een smoothie is de ideale manier om makkelijk en snel een grote hoeveelheid groente en fruit binnen te krijgen. Mijn groentefavorieten voor smoothies zijn spinazie of rode biet. Ook leuk: je smoothie krijgt gelijk een vrolijk kleurtje!

2. Courgetti

Als ik pasta eet, dan is het volkorenpasta, maar nog liever vervang ik de pasta door een courgette. Courgetti! Zowel een groene als gele courgette zijn hiervoor geschikt, maar een gele is net wat steviger en daarom wat beter als pastavervanger. Hoe je hiervan pasta maakt? Snijd een courgette met een spiraalsnijder in spaghettislierten. Bak deze vervolgens kort in een pan. Let op dat je de courgetti niet te lang in de pan bakt, want dan worden de slierten te zacht. Hier vind je een recept!

'Groene' bietsmoothie

3. Groenteschotel

Maak een simpele ovenschotel van meerdere groentes! Ideaal ook als je nog veel verschillende soorten groente in huis hebt en niet weet wat je ermee moet maken. Mijn favoriete groenteschotel bestaat uit zoete aardappel, rode ui, paprika en spinazie. Snijd bijvoorbeeld een zoete aardappel in schijfjes, een paprika in reepjes en een rode ui in ringen, verspreid het op een ovenplaat en voeg wat zeezout toe. Bak alles ongeveer 20 minuten op 200 °C. Voeg daarna gesneden kastanjechampignons toe en laat het geheel nog eens 5 minuten bakken. Bak ondertussen een flinke hand spinazie en een tomaat in blokjes in een pan. Voeg alles bij elkaar et voila..!

4. Chips

Chips? Ja, chips! Van bijvoorbeeld zoete aardappel en rode biet maak je heerlijke chipjes. De bietenchips van de foto zijn in een handomdraai te maken. Verwarm een oven voor op ongeveer 180 °C. Snijd flinterdunne plakjes van je bieten (ik deed dit met een rasp), bestrooi deze met zout en laat ze uitlekken op wat keukenpapier. Verspreid de plakjes op een bakplaat met bakpapier en bak ze tot ze krokant zijn (ongeveer 20 minuten).

Chips van rode bieten

5. Hidden veggies

Verstop je groente in andere gerechten! Zo voeg ik graag rode biet toe aan mijn wafels, spinazie aan mijn pannenkoeken, wortel aan mijn cake en courgette aan mijn kipburgers. De smaak van de groente overheerst niet en vaak proef je de hidden veggies niet eens. En zeg eens eerlijk: hoe cute zien deze pretty pink wafels met rode biet er wel niet uit?

Gezonde roze wafels met biet en framboos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *