Welkom 2016!

2016: goede voornemens

Een nieuw jaar met maar liefst 366 dagen, dus 366 nieuwe kansen om alles uit het jaar te halen! Zelf ben ik nooit zo van de goede voornemens – waarom wachten met mooie plannen tot het eindelijk januari is! – maar voor velen is januari een symbolisch moment om hun leven om te gooien, nieuwe dingen te proberen en hun wensen na te streven. Na volop te hebben genoten van de ongezonde decembermaand is het meest voorkomende goede voornemen om gewicht te verliezen en fit te worden.

Ook ik heb voor mijzelf een aantal fit and food goals gesteld voor 2016. Uiteraard kon ik er niet mee wachten tot het nieuwe jaar, dus ik kan januari al beginnen met een voorsprong op mijn eigen goede voornemens!

Push upplan

Ik vind het geweldig om te merken hoe sterk ik ben geworden sinds ik rond de zomer ben begonnen met mijn oefeningen op het gebied van krachttraining! Met name push ups blijven voor mij lastig en daarom heb ik mijzelf op dit gebied een nieuw fitdoel gesteld: ik wil aan het eind van 2016 25 push ups kunnen doen. Misschien klinkt dit voor jou als weinig – of juist als heel veel – maar ik denk dat dit voor mij een realistisch doel is en dat dit me gaat lukken!

Hoe ik dit ga doen? Door het gewoon te proberen! Mijn plan is om afwisselend in setjes van 5 push ups, een set van zoveel mogelijk push ups en een set van enkele langzame push ups langzaamaan kracht op te bouwen. Omdat ik het niet nodig vond om hiermee tot 1 januari te wachten, ben ik met dit fitdoel vlak voor de kerstdagen al aan de slag gegaan. En met succes! Van een maximum van 10 ben ik nu al naar 15 push ups gegaan, woehoe! Op naar de 25!

Ontspanning

Ik heb een drukke baan en een vol sociaal leven, dus ontspanning is dan een belangrijk doel. Ik kan heerlijk ontspannen met een zondag netflixen, een middagje bakken of een avondje verdrinken in een goed boek. Dit blijf ik dan ook nastreven in het komende jaar!

Sinds een aantal weken kan ik aan mijn ontspanningslijstje weer wat nieuws aan toevoegen: ochtendwandelingen! Ik besloot om mijn LISS-oefeningen in te vullen door zo vaak mogelijk ’s ochtends naar kantoor te lopen, een wandeling van iets meer dan een half uur. Dit werkt heerlijk ontspannend, het is fijn om even buiten te zijn – zeker nu we in de winter zoveel binnen zitten – en de beweging doet me goed. Een geweldige start van de dag!

Een nieuwe uitdaging

Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar mijn sportieve kant en daar ga ik mee door! Ik heb geleerd dat ik het heerlijk vind om mijn dag te beginnen met een ochtendworkout. Als anderen net uit hun bed komen, sta ik al onder de douche mijn sportzweet eraf te wassen. Ook heb ik ontdekt hoeveel tijdbesparing het oplevert en hoe makkelijk je workout in te passen is, als je thuis sport. Ik heb minder redenen om niet te sporten, dus haal ik nu eindelijk zonder moeite mijn wekelijkse sportdoel van 3 a 4 workouts!

Maar het komende jaar wil ik ook iets nieuws uitproberen. Dus: ik ga hardlopen! Thuis doe ik vooral krachttraining met maar een klein beetje cardio, dus hardlopen leek me een goede manier om aan mijn conditie en fitheid te werken! Misschien dat ik hardlopen erg saai vind of dat ik zoals veel anderen last krijg van mijn enkels of knieën, dat zal de tijd uitwijzen. Maar mocht het me bevallen, dan ga ik trainen om eind mei 2016 met vriendinnen mee te kunnen lopen tijdens de Ladies Run. De schoenen zijn al besteld en het schema is uitgezocht. Ik kan niet wachten tot de schoenen binnen zijn en ik mijn eerste rondje kan gaan rennen!

Kortom, dat wordt weer hard werken aan al mijn fit en food goals in 2016. Ik heb er zin in! Doe je mee?

2016: goede voornemens

Follow my blog with Bloglovin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *