Wat is jouw stappendoel?

Bye, bye Rome! 💕🌞 #35000stepsaday #eatingourwaythroughrome

A post shared by Maartje 💋 (@healthymaartje) on

Nederlanders zijn kampioen stilzitters, zo blijkt onderzoek van het TNO. Waar het Europese zitgemiddelde op 5,2 uur per dag zit, blijken Nederlandse maar liefst 7 tot 8 uur per dag stil te zitten en dat getal is nog hoger voor mensen met een zittend beroep (1)(2). De gemiddelde persoon met een zittend beroep zou gemiddeld maar 4000 stappen per dag zetten, terwijl doorgaans een minimum van 10.000 stappen per dag wordt aanbevolen. Tijd om een stap – of een paar duizend – in de goede richting te zetten en dit stappenaantal wat op te schroeven!

De gezondheidseffecten van wandelen

Lichaamsbeweging is goed voor je. Het heeft een positief effect de bloedsomloop, hart, longen, energieniveau, verbranding, bloeddruk, etc. etc. Dit is algemeen bekend en hoeft ik je niet uit te leggen. Om deze reden slepen talloze mensen zich twee keer per week na de sportschool om een krap uurtje met wat machines en apparaten door te brengen. Maar wist je dat uit onderzoek blijkt dat wandelen gezonder zou zijn dan deze tweewekelijkse zweetsessie in je sportschool? Volgens de Universiteit van Maastricht zou wandelen zelfs het risico op suikerziekte en hart- en vaatziekte verkleinen! (1, 2)

Uit onderzoek blijkt dat wandelen beter zou zijn dan deze tweewekelijkse zweetsessie in je sportschool.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar we sporten ook voor ons figuur. En met sporten verbrand je toch veel meer? Dat is niet zo zwart-zit. Je blijft op gewicht als je evenveel calorieën binnen krijgt als je verbruikt en door te sporten weet je dit dagelijkse verbruik wat op te schroeven (lees hier alles over calorieën). Dit geldt niet alleen voor sporten, maar voor alle lichamelijke activiteiten. En ja, wandelen draagt hier ook substantieel aan bij! Volgens het rapport van het TNO zal je met 10.000 stappen per dag ongeveer 400 kCal per dag extra verbruiken. Bij een gemiddeld energieverbruik van 2000 kCal voor een vrouw is dat nog best wat!

10.000 stappen per dag! Wat is jouw stappendoel?

Wandelen is goedkoop, minder blessuregevoelig, ontspannend en makkelijk in te passen.

Wandelen is niet alleen goed voor de gezondheid, het is ook nog eens een makkelijke vorm van lichaamsbeweging. Het is een vorm van lichaamsbeweging die niet al te intensief is. Het is minder belastend en minder blessuregevoelig, waardoor vrijwel iedereen deze vorm van lichamelijke activiteit prima aan kan.(1) Bovendien is wandelen vaak goed in te passen in je dag en te combineren met een ander doel (zoals op je werk komen, boodschappen doen of bij een vriend langsgaan). Het is ook nog eens kosteloos, al was het maar omdat je geen sportkleding nodig hebt. Zelf vind ik wandelen daarnaast een heerlijke manier om te ontspannen en buiten te zijn. Waarom dat zo goed voor je is, schreef ik al eens op in deze blog!

Meten is weten!

Hoeveel stappen zet jij eigenlijk op een dag? De meeste mensen blijken dit grof te overschatten. Tijd om dit een week lang bij te houden! Grote kans dat je van je stappenaantal schrikt en dit wilt opschroeven.

De meeste mensen blijken hun gemiddeld aantal stappen grof te overschatten.

Je kan hiervoor natuurlijk een week lang hardop je passen gaan tellen, maar je kan ook simpelweg een stappenteller gebruiken. Er zijn veel stappentellers te koop, waaronder ook mooie gadgets die je calorieverbranding, afstand, etc. bijhoudt. Maar je kan het ook makkelijker aanpakken en gewoon de stappenteller op je telefoon gebruiken!

Op iedere Samsung zit de gezondheidsapp S Health mét daarin ook een stappenteller. Ga naar S Health en tik op ‘start’. Tik vervolgens op de ‘stappenteller’ link onderin en tik op ‘start’. De stappenteller telt vanaf nu het aantal stappen dat je zet en zet deze gegevens in een overzicht. Door te tikken op ‘doel instellen’ kan je de teller instellen op jouw gewenste stappendoel.

En de iPhonegebruiker? Je wist het misschien nog niet, maar je iPhone houdt al standaard je stappen bij! Om te zien of je al goed op weg bent naar jouw stappendoel, open je de app Gezondheid. Ga naar Gegevens > Conditie > Stappen. Zet het schuifje bij ‘Toon in dashboard’ aan. Wil je weten hoe ver je hebt gelopen? Zet dan het schuifje bij de loop- en hardloopafstand aan.

Let wel: de stappenteller op je telefoon is niet altijd even nauwkeurig. Dit merk je alleen al als je samen loopt en op twee verschillende telefoons een stappenteller aan hebt staan.

10.000 stappen per dag

Oké, je bent geschrokken en wilt meer stappen zetten. Maar hoeveel dan?

10.000 stappen per dag is vaak de – uit Japan overgewaaide – norm. Dit is ongeveer 1,5 uur lopen en dat blijkt voor veel mensen dus niet haalbaar te zijn. Zoals gezegd, verzet de gemiddelde Nederlander met een zittend beroep maar 4.000 passen per dag, dus het gat met het stappen doel van 10.000 is groot. Maar wees gerust, het internet barst van de tips & tricks om jou aan het wandelen te krijgen. Er is zelfs een site met de naam “10.000 stappen“!

En wist je dat stiekem het bijhouden van je stappen er al voor zorgt dat je meer stappen gaat zetten? Toen ik tijdens de fitmaand op kantoor al mijn collega’s uitdaagde hun stappenteller aan te zetten en hun stappendoel langzaam naar 5.000, 6.000, 7.000, etc. stappen te verleggen, bleek alleen al de bewustwording voldoende om hun oude stappenaantal flink op te hogen!

Wist je dat het bijhouden van je stappen er al voor zorgt dat je er meer gaat zetten?

Zelf heb ik mijn stappenaantal vrij rigoureus opgeschroefd door iedere dag lopend naar mijn werk te gaan. Dat is ongeveer een half uur heen en ook weer terug, waardoor ik iedere dag wel aan mijn stappen kom! Maar ik kan me voorstellen dat je daar geen trek in hebt. Alle beetjes helpen! Zo kan je de trap nemen in plaats van de lift, voor korte afstanden je auto en fiets laten staan, een wandeling maken in je lunchpauze, naar je collega’s lopen in plaats van ze te bellen, etc.

Wat wordt jouw stappendoel?

Dus: houd je stappen eens een tijdje bij en probeer het aantal eens wat op te schroeven, al is het maar een klein beetje. Reken maar dat je je fitter en energieker gaat voelen!

10.000 stappen per dag! Wat is jouw stappendoel?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *