Notenmuffins

Notenmuffins

Kerst is de tijd van het jaar dat we ons tegoed doen aan allerlei ongezonde zoetigheden. En zo hoort het ook! Ik ga dit jaar ook volop genieten van alle chocola, kersttaart, ijs, wijn.. en daar kijk ik al weken naar uit. Toch krijg ik al snel een ‘nu is het ook wel weer genoeg’-gevoel en dan is het ook heel erg fijn als tussen die zoete overdaad wat gezonde en net zo lekkere heerlijkheden zitten, zoals deze notenmuffins met pindakaas, walnoten en hazelnoten!

Wat heb je nodig?

(voor ongeveer 5 notenmuffins)

hazelnoten
walnoten
cacaonibs
1 banaan
1 ei
50 gr havermoutmeel
1 flinke eetlepel pindakaas
een theelepel (wijnsteen)bakpoeder
een eetlepel vanillewhey of een half zakje vanillesuiker (optioneel)

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 °C. Pel de hazelnoten en walnoten en snijd/breek de noten in kleine stukjes. Voor wie net als ik geen notenkraker heeft, een hamer werkt ook prima, haha!

Mix vervolgens de banaan, ei, havermoutmeel, bakpoeder en eventueel de vanillesuiker tot een beslag. Ik laat mijn blender dit doen (en voeg dan eerst de natte – ei en banaan – en dan de droge ingrediënten toe). Mix hier de noten en cacaonibs doorheen. Houd wat over voor de topping. Vul hiermee vijf muffinvormen (die je hebt bekleed met wit bakpapier) en bestrooi met de rest van de noten en cacaonibs.

Bak de muffins 10 minuten op 180 °C en verlaag de temperatuur dan naar ongeveer 160 °C. Bak de muffins tot ze gaar zijn (namelijk als een satéprikker droog uit het deeg terugkomt). Dit is na ongeveer nog eens 15 à 20 minuten.

Enjoy!

 

Notenmuffins

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *